אחת מארבע נשים סובלת ממיגרנה.

מיגרנה מאובחנת על ידי נוירולוג, ולא כל כאב ראש הוא באמת מיגרנה.

מיגרנה היא סוג של כאב ראש כרוני, אשר עשוי להימשך שעות ואף ימים. לעיתים קרובות מתלוות לו רגישות לאור, לרעש, בחילות ואפילו הקאות.

מיגרנה מתחילה בהתכווצות והתרחבות העורקים המובילים דם למוח, מה שגורם לירידה באספקת דם למוח, כלי הדם הקטנים מתרחבים כתוצאה מכך ונוצר תהליך דלקתי, מלווה בשינויים בנוירוטרנסמיטורים שונים, אשר בסופו של דבר גורמים להתכווצויות וכאבים.

בחלק מהמיקרים לפני המיגרנה יהיו סימנים, כמו הבזקי אור או נקודות שחורות בעיניים (״אאורה״).

טיפול תרופתי אינו מרפא את המיגרנה, אלא מטפל בסימפטומים שלה. חלק מהתרופות לא רק שאינן מרפאות, אלא שלאורך זמן הן גם מחמירות את התופעה, את תדירות ההתקפים ואת עוצמתם.

במקרים רבים יש קשר בין התקפי מיגרנה לבין מצב הורמונלי (ביוץ, ווסת) ובמקרים אחרים קשה לשים את האצבע על הגורם להתקף. נשים שסובלות ממיגרנה הורמונלית סובלות לעיתים קרובות מתסמינים הורמונלים נוספים, כמו: ״כאבי מחזור״, תסמונת קדם וויסתית, מחזור לא סדיר וכו׳.

מה הקשר ההורמונלי?

במחצית הראשונה של המחזור, מיום תחילת הווסת ועד לביוץ עולה רמת האסטרוגן במטרה לעבות את רירית הרחם, על מנת שתהווה מצע תקין לקליטת עובר אם יהיה הריון. אם אין הריון, האסטרוגן יורד במהירות עד לרמתו לפני תחילת המחזור. הירידה המהירה הזו היא גורם מוכח למיגרנה. לצד הירידה ברמות האסטרוגן ישנה ירידה ברמות המוליך העצבי סרוטונין, אשר האסטרוגן הוא בסיס לייצורו. ירידה בסרוטונין גורמת להגברת רגישות עצבי קרום המוח ולהפרשת חומר הגורם להרחבת כלי הדם במוח, מה שגורם להופעת מיגרנה.

(מקור)

הטיפול הנטורופתי במיגרנה מתייחס לטיפול בכאב, אולם לא פחות מכך בגורמים לכך.

כשאני מטפלת באישה הסובלת ממיגרנה, חשוב לי מאד להבין מי עומדת לפני, מה אורח החיים שלה, מה יכולים להיות הגורמים או ה״טריגרים״ להתקפים ומשם, נערוך שינויים נדרשים בתזונה ובאורחות החיים , יחד עם טיפול רפלקסולוגי, עם תמציות פרחי באך ובסבלנות רבה נפחית את הסבל ונרחיק את המיגרנה. באמת שלא חייבים לסבול…

איך מטפלים במיגרנה? או מה מציעה הרפואה הטיבעית?

  • נמנעים ממזונות הידועים כ״טריגרים״ להתקפי מיגרנה: גבינה צהובה, שוקולד, אלכוהול, מזונות מעושנים ומשומרים, מזונות מתועשים.

  • נמנעים ממזונות העלולים להפעיל תגובה אלרגית

  • נמנעים מפחמימות פשוטות.

  • צמחי מרפא שמותווים לטיפול במיגרנה, צמחים מרגיעים ומפחיתי כאב.

  • טיפול מגע, בינהם רפלקסולוגיה

  • פרחי באך בהתייחס לגורמים השונים.

מה במחקרים?

טיפול ברפלקסולוגיה נמצא במחקרים יעיל לטיפול ולהפחתת תדירות ועוצמת מיגרנה. לדוגמה, המחקר הזה שנערך ברוסיה בשנת 2017 והשווה יעילות שיטות טיפול מסויימות למדדים שונים של מיגרנה: